onsdag den 12. september 2012

EF-interview

Mandag aften var jeg til det længe frygtede EF interview, så jeg tænkte at jeg lige ville fortælle lidt om det til de nysgerrige eller dem der også snart føler at de skal derhen og slagtes. Det tog ca. 3½ time, og foregik ude på Aalborg Universitet.

Først fortæller intervieweren, som hos EF er en der tidligere har været afsted, hvordan det er at være afsted og hvilke problemer man kan løbe ind i. Hun fortæller blandt andet om, hvordan det er at bo hos en værtsfamilie, hvordan det er at gå i skole der, om fagene, kravene til karakterer, reglerne (fx mht. alkohol), forberedelsescampen, venner, fester, traditioner, hjemve og alle sådan nogle ting som er relevante når man står selv og skal afsted. Hvis du har undersøgt lidt selv og læst nogle blogs af folk der har været afsted, ved du rigtig mange af de ting hun siger, men det er alligevel rart at få det bekræftet af en man snakker med i virkeligheden (både for dig og dine forældre).

Da hun havde fortalt de ting meget detaljeret i 1½-2 timer, blev min mor bedt om at gå ud, og så skulle jeg skrive et kort brev til min værtsfamilie. Det skulle skrives i hånden, og man skulle skrive hvorfor man gerne ville et år til USA, hvad man glædede sig mest til, hvad det første man gerne ville se i USA var, og om ens interesser og hvad der ellers kunne være relevant for en potentiel værtsfamilie.

Derefter skulle jeg snakke engelsk med hende, og det var virkelig ikke så slemt som man går og tror. Det er ikke engang en rigtig samtale, hun stiller bare nogle spørgsmål (som du allerede har svaret på i din uddybende ansøgning du skal udfylde på MyEF inden), så svarer du, og så stiller hun et nyt. Hun spørger bl.a. hvad dine interesser er, hvorfor en værtsfamilie skulle være interesseret i at vælge dig, hvad dine pligter og regler derhjemme er, hvordan dine venner er, og så spørger hun måske ind til noget du har skrevet i din ansøgning. Det tog i alt 5-10 minutter, så det var slet ikke så slemt som jeg troede. :-D

Bagefter henter hun dine forældre, og så får de nogle brochurer, og stiller måske de sidste spørgsmål hvis de har nogle, og så går der ca. 14 dage inden man får at vide om man er blevet optaget. :-D Har også tænkt mig at tage til interview med Myeducation, bare for ikke at låse mig fast på ét bestemt bureau, men har ikke hørt fra dem endnu, så venter spændt. :-D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar