mandag den 18. november 2013

Let's talk #4: Er Californien bedre end Michigan?

Let's talk #4: Er Californien bedre end Michigan?

"Din placering er ikke en feriedestination"

En stor misforstaaelse naar det kommer til udveksling er, at "Californien er bedre end Michigan". Der er mange der overvejer at vaelge en stat som Californien naar de sidder overfor valget om at vaelge stat selv - og som endda betaler ekstra for det. Der er ingen tvivl om, at Californien er en fed stat hvor man kan opleve en masse, men folk glemmer, at der ogsaa kan gemme sig et fantastisk udvekslingsaar i Arkansas, South Carolina, Nebraska, Ohio, Michigan osv. Stater som mange mennesker slet ikke kender til, fordi fokus er omkring Californien og New York. 

Bare for at give et godt eksempel, saa snakkede jeg med en pige som havde valgt at betale for placering i Californien. Jeg sagde ikke rigtigt noget, men jeg taenkte at det var da maerkeligt, for det garanterer paa ingen maade at du faar et godt udvekslingsaar. Et par maaneder senere snakker jeg saa med hende igen hvor hun fortaeller at der var noget i processen der gik galt saa hun var blevet placeret i West Virginia i stedet - og hun absolut elskede det!

Jeg skal gerne vaere den foerste til at indroemme at jeg paa INGEN maade oenskede at blive placeret paa Alaska eller i North Dakota fordi jeg ikke kunne forestille mig at bo der og fordi det eneste jeg ved om de to stater er at der er hundekoldt. Det samme gaelder Michigan som jeg har brugt som eksempel i min overskrift. Efter at have vaeret i South Carolina (som jeg ikke engang vidste eksisterede foer) kan jeg dog sige, at det paa ingen maade kommer an paa staten, men paa skolen, familien og dine venner. Misforstaa mig ikke, South Carolina er en fed og varm stat og jeg bor i en by med massere strande, restauranter og ting at foretage mig, men igen: det er ikke Californien som alle kender til og det kan godt vaere lidt skraemmende, for hvad skal man saa forvente? Svaret er et udfordrende år hvor du får smidt et par spande vand i hovedet i ny og næ. Og det er kun sundt hvad en det er i Californien eller i Michigan. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar