lørdag den 2. november 2013

Let's talk #2: Mad - sund/usund

Let's talk #2: Mad - sund/usund

Så er det blevet tid til mit ugentlige indlæg igen som i dag kommer til at handle om mad. Lad mig starte med at sige, at jeg ELSKER maden herovre. At jeg kan sige det har nok til dels noget at gøre med at min værtsfamilie generelt spiser ret sundt (except for my host dad also known as the soda monster - and yes, Jimmy, I meant for you to read this, hahaha). Der er altid frugt herhjemme, MEN.... til gengæld er der også altid sodavand og slik, og siden jeg har rygrad som en regnorm spiser jeg ret meget af det. 

Det er meget forskelligt hvordan værtsfamilier spiser. En af mine veninder bor hos en familie der spiser meget fastfood, så det gør det lidt sværere når der oven i købet også er mange fristelser. Min værtsfamilie laver meget mad derhjemme mens andre værtsfamilier spiser ude konstant hvilket er ret usundt. Madkulturen er generelt meget anderledes herovre. I Danmark ville man fx godt kunne gå ud med sine veninder og få en sodavand og dele en tallerken frugt på en café, men det skal du ikke regne med her. Her går man enten på fastfood steder som Chick-Fil-A* eller Five Guys eller på en restaurant. Du kan selvfølgelig altid få salat, men tro mig. Når du sidder med valget mellem en amerikansk hamburger og en cæsar salat vælger du ikke en cæsar salat. Kun i den periode i starten hvor du desperat prøver at forholde dig sund. Det gjorde jeg, men nu er jeg stoppet. Deres hamburgere er alt for gode! 

Jeg vil ikke lyve og sige at du ikke skal være bange for at tage på eller at din værtsfamilie måske ikke spiser usundt, for måske gør de. Jeg er så heldig at min værtsfamilie køber frugt osv. til mig, men min veninde Stine skal fx købe det selv da hendes familie ikke spiser sådan noget. Det handler bare om at være forberedt. Jeg tror ikke jeg har taget på, og hvis jeg har er det ikke mere end 1-1,5 kg fordi jeg er ret god til at balancere og fordi jeg har problemer med min mave der gør, at jeg ikke kan spise for meget usund mad (hvis du har det og er nervøs for at tage afsted på grund af det er du meget velkommen til at sende en e-mail til mig. Min e-mail står ude i informationsboksen i siden)

*verdens bedste chicken nuggets! Stedet findes kun i sydstaterne i USA, så jeg håber virkelig for jer kommende udvekslingsstudenter at I kommer til at bo i syden ;)

Her er hvad jeg spiser på en normal dag:

Morgenmad: All-Bran med mælk og nogle gange lidt sukker (men ikke altid). Hvis jeg er meget sulten spiser jeg evt. også en banan. Vil gerne være helt ærlig med hvad jeg spiser så I ikke bliver misledt, så jeg må indrømme at jeg som regel altid spiser et par jolly ranchers omkring klokken 9 i grammar.

Mellemmåltid: Klokken 10 spiser jeg som regel noget frugt, en granolabar, nogle pizzasnegle, noget slik eller lignende.

Frokost: Jeg tager altid min egen mad med da maden på skolen er SÅ klam, og det er som regel enten spaghetti med kødsovs, frugt eller en sandwich med salat og kylling. 

Eftermiddagsmad: Her spiser jeg som regel rester fra aftensmaden dagen før, kødsovs, slik, granolarbars eller noget lignende.

Aftensmad: Som regel spiser vi hjemme, og det vi spiser mest er fx frikadeller (det laver mine værtsforældre tit, wuhu!), kylling, kartofler, fiskefrikadeller/samon cakes, hjemmelavede hamburgers osv. Så generelt er det meget sundt - og så griller vi som regel altid, hvilket er mega lækkert.

Aftensnack: Om aftenen drikker jeg tit en kop te, spiser en granolabar, noget frugt eller lignende. Prøver dog at lade være med at snacke for meget, men som regel lykkes det ikke.

Her er nogle billeder af mad herovre. Håber at I kommende udvekslingsstudenter har et bedre billede af det nu og ikke føler jer alt for bange. Hvis I bare lader være med at spise slik osv. tager I ikke på selv hvis jeres værtsfamilie spiser ude hver dag.

Ps. Husk at I altid kan sende mig spørgsmål på x - tjekker min e-mail hver dag. 


Et eksempel på min madpakke herovre. Dette er dog fra da jeg stadig havde tennis, så jeg tog mere mad med. 


En af fristelserne herovre.


MEGA klam skolemad!!! Og nej, jeg har aldrig spist det og det gør jeg heller aldrig, fy for helvede. Det eneste jeg har spist fra den kantine er pomfritter og æbler. Og selv æblerne smagte giftige.


Et andet eksempel på en madpakke. En banan, et æble, en granolabar (som er delvist sund på grund af alle fibrene i dem), to pizzasnegle, spaghetti med kødsovs og lidt jolly ranchers (til mit forsvar skal det holde fra 8-4)


Halloween slik.


Hamburgers fra Five Guys.




Et eksempel på hvad vi får til aftensmad. (Ps. spiste ikke så lidt, tog tre portioner)





Ingen kommentarer:

Send en kommentar