lørdag den 14. september 2013

#1 maaned

Dette er det første indlæg i en serie af indlæg der kommer hver måned de næste 10 måneder :)

Den foerste UGE

Den første uge var ligesom at var på ferie. Jeg shoppede, spiste meget ude og var rundt og se forskellige steder. Det er hvad de i Survival kit bogen kalder honeymoonperioden. Solen skinnede, alt var halleluja osv. og så kom skolen. NØJ, jeg fik et chok! Følte at jeg var tilbage i Danmark igen udover at folk snakkede engelsk og at det bare var mere besværligt og uoverskueligt. Helt ærligt, saa tænkte jeg "det her overlever jeg ikke" og havde mest af alt bare lyst til at tælle ned til at jeg skulle hjem til Danmark, min kæreste, min mor og min leverpostej igen. Jeg har stadig dage hvor jeg har det sådan, men omvendt saa har jeg også haft dage hvor jeg er gået helt i panik over, at 10% af tiden herovre allerede er gået. Sådan tror jeg altid det vil være i løbet af et udvekslingsår. Der er opture, men der er også nedture, og nedturene bliver færre og færre som tiden går og så glemmer du dem også når der kommer opture.

Update på mine fag

Jeg har ikke fået nogle af mine fag skiftet, men jeg har accepteret dem. Jeg tror måske jeg havde lidt for meget High School Musical i tankerne og tænkte ikke paa, at engelsk og historie faktisk også er kedeligt på den anden side af Atlanterhavet. For det er det. SURPRISE! Min grammar klasse er mega umoden osv., men det er let, lærer en smule og så er det bare en easy start på dagen. Min Forensic klasse hadede jeg som pesten og kunne ikke lide folk der og syntes at de var snobbede, men nu synes jeg meget bedre om den. Jeg klarer mig godt i klassen (har 96%), læreren er mega sjov, det er let og dem jeg sidder ved siden af er søde og sjove og begynder langsomt at inkludere mig mere i deres samtaler osv. Historie er stadig fint og marketing er blevet meget bedre. Min lærer roser mig tit for mit arbejde (fordi de andre ikke fatter det ;D) og meget af det kan jeg allerede fordi vi havde om reklamer i 8. klasse. Det er ikke det mest spændende, men det er fint og så har jeg massere tid til at blogge fordi de andre er saa langsomme. Jeg føler mig meget mere komfortabel og afslappet i mine klasser nu. :)

Tennis

Der er nok nogle af jer der kan huske mine frustrerede indlæg om tennis og om hvor dårlig jeg var. Og det er jeg sådan set stadig, jeg er bare ikke nær så dårlig mere og så begynder jeg til privatlektioner i weekenden hos en der hedder Matt. Jeg brokker mig tit over at jeg aldrig får lov til at spille, men til gengæld møder jeg en masse nye og søde mennesker. Jeg ved slet ikke hvad jeg skulle gøre eller lave uden tennis - mit råd er klart til alle fremtidige (og nuværende for den sags skyld) udvekslingsstudenter, at I skal melde jer til en sport hurtigst muligt! Jeg er så glad for, at jeg tog mig sammen og meldte mig til en sport. Jeg tror ikke jeg skal gå til nogen sport til vinter da de kun har wrestling og basketball, sa der holder jeg en pause og er sammen med de venner jeg forhåbentligt har fået ;) Til foråret vil jeg gerne gå til enten lacrosse eller track and trace. Jeg ville faktisk gerne gå til fodbold (soccer, ikke football), men der er ikke frit optag ligesom på tennis og jeg er ikke ligefrem god til det, så det er nok lidt for optimistisk.

Hjemve

Jeg har ikke sygt meget hjemve mere, men det havde jeg i starten i skoletiden. Jeg skrev rigtig meget med min mor og min kæreste imens jeg var i skole, og det viste sig at gøre min hjemve meget værre end den egentligt var set bort fra det. Jeg skriver stadig meget med dem begge to, men ikke mens jeg er i skole da det har vist sig at være det sted jeg lettest får hjemve. Der er nogle der snakker med deres familie en gang om måneden, men det ville bare ikke fungere for mig. Som tiden går tror jeg dog at jeg får mindre brug for at snakke med min mor, men jeg tror aldrig vi ender med kun at snakke sammen en gang om måneden.

Forventninger til det hele generelt

Jeg har hele tiden bildt mig selv ind at jeg nærmest ikke havde nogle forventninger til mit ophold, men DET havde jeg! Jeg har b.la. læst blogs om en i Las Vegas og Michigan, og jeg sammenligner mig KONSTANT med dem. Jeg regner med at jeg føler det samme som dem, oplever det samme som dem osv.,, og sådan er det bare ikke selvom nogle af følelserne er ens. Der er ikke nogle udvekslingsår der er ens, og det skal man huske på.

Forventninger til mig selv

I det her tilfælde vil jeg tillade mig at rose mig selv lidt, for jeg synes virkelig jeg har klaret den første måned flot. Nej, jeg har ikke klaret den perfekt og været mega udadvendt, men jeg har klaret mig godt i skolen, opsøgt folk og lavet aftaler med folk, ikke givet op og selvom jeg har haft rigtig dårlige dage er jeg kommet "frygtløs" tilbage. Jeg havde regnet med at jeg ville klare det meget dårligere, og jeg føler allerede at jeg er vokset lidt som person. Jeg har tacklet problemer og nedture fornuftigt (selvom min kæreste nok vil sige noget andet efter jeg sad de første 2 uger og brokkede mig over at jeg ikke havde nogle venner på skolen) Fysisk har jeg det også bedre, hvilket virkelig er kommet som en overraskelse for mig. Jeg er gået LANGT udover min egen comfort zone, og jeg er rigtig stolt af mig selv.

Min mor

Min mor fortjener et helt afsnit for sig selv. Hun har været fuldstændig fantastisk, støtter mig uanset hvad og har haft sin telefon åben dag og nat siden jeg ankom for en måned siden. Nu hvor jeg har prøvet at stå på egne ben lidt kan jeg mærke hvor godt hun har opdraget mig og hvor gode værdier hun har lært mig. Er ikke bare stolt af mig selv, men er også stolt af hvor godt min mor har klaret det. Vi er virkelig som kop og kande og normalt begyndte vi begge to at græde når jeg skulle på lejrtur i en uge. Elsker dig, mor <3

Hvad er jeg blevet bedre til?


  • At se problemer i øjnene og ikke bare løbe væk/gemme mig
  • Lade være med at fornærme folk hele tiden. I Danmark kunne jeg ikke lade være med at udbasunere alle mine (for andre) ligegyldige og upassende holdninger og meninger, men det er jeg blevet meget bedre til nu. Måske fordi det ikke er besværet værd at genere andre når jeg skal gøre det på engelsk, haha.
  • At gøre en indsats selvom jeg ikke tror jeg kan finde ud af det. Herovre får man point bare man gør en indsats selvom man gør det forkert, og det har gjort at jeg er blevet bedre til at give alt et forsøg - og tit gør jeg det også rigtigt hvor jeg bare ikke troede at jeg kunne gøre det rigtigt. 
  • At tage mig sammen til ting. Er blevet meget bedre til at rydde op efter mig selv, lave mine ting til skolen osv. Lader heller ikke ting ligge og rode til sidste minut hvad angår skolen så jeg har en masse at catche op på.
Mit engelsk

Mit engelsk er nok kun blevet 5% bedre, så det er ikke noget at råbe hurra for, men jeg var også så dum at jeg troede at jeg ville blive god til engelsk efter en uge. Men jeg kan sagtens formulere mig og er en af de bedste udvekslingsstudenter til engelsk, så det er fint nok. Nogle gange fatter folk dog ikke hvad jeg siger, men det går. Er lang fra flydende, men jeg kan godt kommunikere og det er vel det vigtigste ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar