onsdag den 25. september 2013

Ugens fordom

I stedet for at bloggen bestaar af indlaeg om mig der brokker mig, saa har jeg taenkt mig at lave noget som rent faktisk kan laere kommende udvekslingsstudenter noget, for jeg ved at der er nogle der sidder og laeser med. Derfor kommer nu ugens fordom som er mig der fjerner en fordom om USA, amerikanere, deres skolesystem osv. fra jeres sind. Husk at jeg ikke proever at svine USA til, skraemme jer eller virke negativ, jeg fortaeller jer bare det som jeg ville oenske at nogle havde fortalt mig inden jeg tog afsted :)

Maaske bliver det ikke en fordom hver uge, for saa mange fordomme er der trods alt heller ikke, saa maaske bliver det nogle gange noget folk maaske IKKE ved om USA, skolen eller amerikanere eller bare noget jeg har observeret. Der er nemlig nogle ting som jeg er blevet MEGET overrasket over herovre og hvor jeg virkelig ikke havde indset at kulturforskellen var saa stor som den rent faktisk er. Jeg maerker alle disse indlaeg med "fordomme" som etiket saa det er nemt at finde dem alle sammen paa en gang.


#1 FORDOM: "Skolen er ligesom i Twilight og High School Musical"

Okay, lad os faa det her paa plads en gang for alle. Du skal IKKE vaere med i High School Musical eller Twilight. Dit klasselokale er hoejst sandsynligt grimt, fyldt med en masse plakater som din laerer synes er sjove og saa faar du lektier for hver dag. Der er ingen der danser til musical sange paa bordene i kantinen, og der lugter sikkert og er mega noisy derinde ogsaa. Skoledagene er lange med faa og korte pauser, du faar mange lektier for og der er aandsvagt mange mennesker paa gangene i de 3-7 minutters pause du sikkert faar mellem klasserne medmindre du gaar paa en meget lille skole. 

Det du sikkert ogsaa vil blive overrasket over hvis du har set mange amerikanske tv-serier (Gossip Girl, Pretty Little Liars osv.) er folks alder/hvor gamle de ser ud. Jeg tabte naesten underkaeben da jeg saa hvor unge 9. og 10. klasserne her var, og det er helt klart paa grund af tv-serierne (Blair Waldorf var 21 aar i den foerste saeson af Gossip Girl hvor de gaar i high school: http://thegaietygirl.files.wordpress.com/2012/10/1x15desperatelyseekingserena5.jpg Og nej, de gaar ikke klaedt saadan).  

MEN....

der er ogsaa ting som er ligesom paa film. Football games, homecoming og prom er noget stort set alle har set paa film, og hvis du gaar paa en stor skole er det hoejst sandsynligt meget ens med det du har set. 

Der er mange ting der er anderledes end du tror, og det er bare saadan det er, for det er en skole - ikke en film. Det er en skole ligesom i Danmark, men hvor du laerer andre ting fordi du er in the process of* at udvikle dig og at laere en anden kultur. Der er andre ting saasom pep rallies, homecoming, prom, lunch i kantine, pageants, talentshows osv., saa misforstaa mig ikke. Det ER sjovt og noget vil vaere som du har forventet. Men forvent ikke at meget af det er. Og i slutningen af aaret vil du sikkert hele ikke oenske at det var saadan.

*ved godt at det jeg lige gjorde der var mega kikset og ikke kunne blive mere grammatisk ukorrekt, men jeg kunne simpelthen ikke huske hvordan man siger det paa dansk. I midten af processen af at udvikle sig? Nej? Sad og vred min hjerne alt for laenge over den saetning.
Haaber ikke jeg faar skraemt nogle vaek med de her indlaeg (eller jo, det goer jeg faktisk, for hvis I ikke kan haandtere hvordan det i virkeligheden er er der ingen grund til, at I tager afsted og kommer hjem efter en maaned). Jeg vil bare for alt i verden ikke vaere den slags blogger der faar det hele til at virke sukkersoedt og perfekt - saa vil jeg faktisk hellere faa det til at se ud som om det er vaerre end det er saa I ikke faar en chock naar I kommer herover.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar