onsdag den 16. oktober 2013

#2 Maanedsindlaeg

Nu er der gaaet to maaneder siden jeg forlod Danmark til fordel for det helt ukendte. 20% af tiden er gaaet, og der er 8 maaneder tilbage.

Har det vaeret haardt? Ja! Men har det vaeret det vaerd? Ja!

Udvikling fra foerste maaned til nu (skolen og personlighed)
Mit skolebillede. :)

Som I der laeser min blog fast nok kan maerke er der sket en stor udvikling siden den foerste maaned. Det bedste der er sket er at jeg har faaet nogle flere venner som jeg kan snakke med i skolen og inden og efter skolen og at jeg er blevet MEGET mere udadvendt. Nu toer jeg nemlig godt bare sige noget til folk og foeler mig generelt meget mere tilpas paa skolen end jeg gjorde den foerste maaned. Nu hvor jeg kigger tilbage kan jeg slet ikke forstaa hvordan jeg overlevede den foerste maaned. Men det gjorde jeg paa mystisk vis. Naar man tager paa udveksling opdager man mange af ens svage sider, men man opdager faktisk ogsaa mange af ens staerke sider som man ikke vidste at man havde. Jeg tager tit mig selv i at staa foran spejlet og taenke "godt klaret, Frederikke" og ja. 

Tennis

Er der nogle der kan huske mine indlaeg om mig der ikke kunne ramme bolden? Lad mig sige det som det er. Jeg bliver aldrig Caroline Wozniaki, men jeg er blevet meget bedre, alle kan se en forbedring og jeg har haft noget at lave i mine foerste to maaneder. Nogle gange har jeg taenkt at jeg ville oenske at jeg ikke havde valgt tennis, men saa tror jeg faktisk at jeg havde vaeret endnu mere ulykkelig den foerste maaned end jeg rent faktisk var. Uden det havde jeg ikke havde haft noget at lave/nogen at vaere sammen med efter skole, og jeg havde nok ikke moedt Haley som introducerede mig for ungdomsgruppen. Saa jeg fortryder det overhovedet ikke, men indroemmer at det er et afsluttet kapitel for mig og at jeg ser frem til, at jeg kan begynde at lave planer efter skole! :) (og have tid til lektier)

Hjemve

Jeg kan rent faktisk sige aerligt, at der gik 5 dage eller noget hvor jeg ikke havde hjemve (efter jeg havde vaeret i ungdomsgruppe), saa det er stort fremskridt. Selvfoelgelig har jeg haft lidt hjemve, men ikke saadan virkelig kraftig hjemve hvor man bare er klar til at saette sig paa flyet hjem til Danmark. Har aldrig serioest overvejet at tage hjem for det ville jeg kun goere hvis det havde vaeret meget skidt i saadan 6 maaneder. Den foerste maaned er lidt maerkelig for de fleste, saa det er umuligt at vide hvordan resten af ens aar ender. Dermed ikke sagt at jeg ikke nogle gange har taenkt "gid jeg var hjemme i Danmark" et kort oejeblik, men har aldrig haft saa meget hjemve at jeg kiggede paa flybilletter.

Hvad er jeg blevet bedre til? (både i forhold til i Danmark og den første måned)


  • At lave aftaler med folk og ikke bare give op med at få venner
  • At vaere aaben for nye mennesker, faa folks FB og telefonnumre osv.
  • At raekke haanden op og sige noget i timen/spoerge hvis jeg har spoergsmal i forhold til i starten hvor jeg ALDRIG sagde noget
  • At være sød og ikke udbasunere mine negative meninger (også selvom jeg er blevet bedre til engelsk nu, haha)
  • At tage mig sammen i skolen (siden sidste måned)
  • At tro på mig selv
  • At smalltalke
  • At springe ud i ting (fx Miss Saint James Pageant
  • At prioritere min tid
  • Har fået mere mod på at tage sværere klasser næste semester

Hvad har jeg oplevet/set/gjort/proevet?

  • School spirit
  • At gaa paa dress shopping
  • New York
  • Forskellen paa nord og syd i USA. Folk er saa meget venligere i syden.
  • En amerikansk kirke
  • Aegte amerikansk dress shopping
  • Frozen yoghurt
  • Meldt mig til Saint James pageant
Mit engelsk

I mit første månedsindlæg skrev jeg at mit engelsk nok kun var blevet 5% bedre, men der er virkelig sket meget her i måned nr. 2! Vil maaske sige at jeg er blevet 15% bedre i alt nu.  Jeg er selvfølgelig ikke flydende eller perfekt til engelsk, men jeg er meget bedre, har let ved at starte samtaler og hvis jeg har noget på hjertet kan jeg sagtens snakke ørerne af folk nu. Er også begyndt at ligge mærke til tegn på en sydstatsaccent, såsom fx at sige 'em i stedet for them, at sige "ma'" i stedet for my og generelt den der "ar'" lyd i stedet for y som i "my" eller "i" som i iPhone. Det er jeg glad for da jeg synes sydstatsaccenter er ret cool i forhold til en normal amerikansk accent. (tror dog ikke helt man kan forestille sig det ud fra det jeg skriver medmindre man har hoert det. Men det meste af det kommer sig nok af, at jeg har Mrs. Schmaus i historie hver dag som snakker saadan)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar